DEVELOPMENT OF INCLUSIVE READINESS BASED ON THE FORMATION OF COMPLEX COMPETENCIES OF FUTURE DEFECTOLOGISTS
Abstract
in the article, the modern stage of reforming general secondary education in our country is closely related to the changes that are being carried out in the social and economic spheres, and when choosing a strategic vector for preparing future defectologists for inclusive education, it is aimed at achieving greater independence for both an educational institution and a teacher - for the purpose of continuous professional development. Pedagogical scientists and researchers identify and substantiate the structural-structural components of the readiness of future teachers of Social Sciences to carry out activities in inclusive education, develop personal-semantic, that is, internal and external relations, motivational values and the ability to work in inclusive education, as well as cognitive, that is, a system of special methodological, theoretical, practical and professional knowledge, methods, techniques, The need for the development of educational technologies for the continuous professional development of future defectologists, the development of technology for improving the essence and content of educational technologies in their activities outside the audience, the preparation of future defectologists for inclusive education is presented.
Keywords
inclusive education, medical, pedagogical, psychological, adaptation, integration, physical integration, functional integration, social integration.How to Cite
References
Психологический словарь / авт.-сост. В.Н. Копорулина, М.Н. Смирнова, Н.О. Гордеева, Л.М. Балабанова; под общей ред. Ю.Л. Неймера. — Ростов-на-Дону: Феникс, 2003. — 640 с.
Социология: Энциклопедия / Сост. А.А. Грицанов, В.Л. Абушенко, Г.М. Евелькин, Г.Н. Соколова, О.В. Терещенко. — Минск: Интерпрессервис; Книжный Дом, — 1312 с.
Абдуқодиров А., Ишмухаммедов Р., Пардаев А. Тарбияда инновацион технологиялар / – Т.: Фан ва теҳнология, 2010.
Агавелян О.К., Агавелян Р.О., Рюмина Т.В. Современные исследования в коррекционной психологии и педагогике/ Новосиб. гос. пед. ун-т. - Новосибирск: НГПУ, 2013.- 169 с.
Азизхўжаева Н.Н. Ўқитувчи тайёрлашнинг педагогик технологияси. – Т.: ТДПУ, 2000. – 52 б.
Айбазова, М.Ю. Подготовка будущих учителей к работе в условиях инклюзивного образования / М.Ю. Айбазова, К.Ю. Лавринец // Педагогика. — 2014. — № 4. — С. 82-86.
Алёхина, С.В. Инклюзивное образование и психологическая готовность учителя // Вестник МГППУ. Серия «Педагогика и психология». — 2012. — №4. — С.118-127.
Амирсаидова Ш.М. “Махсус педагогика фани тараққиётида шарқ мутафаккири ғояларининг ўрни ва роли” . Пед. фан. ном... дисс. – Т., 2006.
Ананьев, Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. — СПб.: Питер, 2001. — 288 с.
Андреев, В.И. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития / В.И. Андреев. — 2-е изд. доп.— Казань : Центр инновационных технологий, 2000. — 124 с.
Андреева, Г.М. Социальная психология / Г.М. Андреева. — М., Изд-во Моск. ун-та, 1980. — 416 с.
Артановский, С.Н. Об абсолютной ценности личности / С.Н. Артановский // Вестник Ленинградского университета. Сер. 6. — 1988. — Вып. 3 (N20). — С. 42-47.
Асмолов, А.Г. Деятельность и установка / А.Г. Асмолов. — М. : МГУ им. М.В. Ломоносова, 1979. - 150 с.
Асмолов, А.Г. Непройденный путь: от культуры «полезности» к культуре «достоинства» / А.Г. Асмолов // Вопросы психологии. — 1990. — № 6. — С. 5-12.
Асьянов, Х.А. Организационно-педагогические условия создания и функционирования сельского образовательного комплекса : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Асьянов Хазиф Алиевич. — Казань, 2000. — 183 с.
License
Copyright (c) 2025 Mohira Aminqulovna Sattorova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.